Tips voor jouw intervaltraining!

 In Nieuws

Het is zo makkelijk gezegd tijdens een training of een wedstrijd: ‘probeer nog even te versnellen. Het is nog maar een klein stukje’. Maar zo makkelijk is dat versnellen vaak niet. Grote kans dat het je al moeite genoeg kost om überhaupt te blijven zwemmen, fietsen en/of lopen en daarbij je beoogde tempo in stand te houden. Een goede intervaltraining kan je gelukkig wel helpen om je snelheid en ook uithoudingsvermogen te vergroten!

Met een goede intervaltraining verbeter je niet alleen je conditie, maar ga je ook efficiënter fietsen of lopen. En nee, je hoeft echt geen professioneel triatleet te zijn om daar de vruchten van te plukken. Als het jou lukt om een half uur in een constant tempo te kunnen fietsen of lopen, waarbij je zonder moeite een gesprek kunt voeren, is intervaltraining al de moeite waard en ga je daar ook echt beter van worden.

Maar, hoe richt je zo’n intervaltraining dan eigenlijk in? Probeer op voorhand een bepaalde afstand of tijdsduur voor de intervals vast te stellen: bijvoorbeeld een kilometer zo hard mogelijk fietsen of 30 seconden op hoog tempo hardlopen. Die afstand of tijd werk je dan zo snel of hard mogelijk – of in ieder geval dicht tegen je maximale vermogen – af. Dat betekent dus dat je aan het eind van zo’n interval flink aan het hijgen bent, je spieren voelt verzuren en echt even tijd nodig zult hebben om te herstellen. Neem die tijd dus ook: na een interval is het noodzaak om even rustig uit te trappen of minstens zo rustig uit te dribbelen. Doe je jouw intervals in het zwembad – want dat kan natuurlijk ook – is het net zo belangrijk om na een sprint je rust te pakken: schroom niet om na afloop gewoon even lekker schoolslag te zwemmen. Gun je lichaam na een inspanning ook gewoon even wat tijd om te herstellen.

Zoals gezegd doe je er verstandig aan om een bepaalde afstand of tijd in je hoofd te nemen en daar tijdens het intervallen niet van af te wijken. Wordt het zwaar? Probeer door te pushen. Geef niet op, want dat is het hele idee van een interval. Het mag zwaar zijn, het mag ‘pijn’ doen. Zeker naarmate je intervaltraining langer duurt en waarbij je meerdere intervals in één training verwerkt, zal het echt afzien worden. Neem in je achterhoofd dat dit je sterker maakt en je de volgende training alleen maar beter zult zijn. Je wordt niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal sterker.

Naarmate je vaker intervals traint, kun je er steeds wat meer in een training verwerken. Ga je bijvoorbeeld tien kilometer hardlopen? Dan kun je rustig wat tempoblokken van een kilometer inplannen of meerdere malen een minuut zo hard mogelijk hardlopen. Uurtje fietsen? Probeer eens een kwartier lang op hoog tempo te rijden of een aantal keer vijf minuten lang zoveel mogelijk te geven. Varieer gerust en probeer uit wat bij jou het beste werkt.

Succes!

Recent Posts

Leave a Comment

Neem contact met ons op

Kun je je vraag niet vinden in de "FAQ", stel dan je vraag via dit formulier aan ons!

Start typing and press Enter to search